Konverteringsoptimering

När du har startat din webbshop och börjat få trafik och ordrar, då är det dags för det stora arbetet med att öka försäljningen. Detta gör man genom att optimera webbshoppen för att generera fler köp och det kallar man för konverteringsoptimering. Men först och främst måste du förstå hur pass viktigt det är med en bra konverterande webbshop.

Vad är konvertering? (målomvandling)

En konvertering är ett mål och det samma som ett köp, alltså en besökare som hittat din webbshop och tagit beslutet att handla hos dig. Detta är ju själva målet med att bedriva en webbshop och därför är detta arbetet helt avgörande för hur mycket du kommer att omsätta. Att jobba med konvertering handlar om att öka ett värde, nämligen konverteringsgraden. Detta är ett procentuellt värde som visar hur många procent av alla dina besökare som utför ett köp.

Exempel:

Låt säga att du har en konverteringsgrad (omvandlingsfrekvens) på 1%, detta betyder att en av hundra besökare gör ett köp. Det är nu det börjar bli riktigt intressant, för vad händer om vi tar reda på varför inte fler gör ett köp, åtgärdar bristerna och lyckas öka konverteringsgraden till 2%? Det låter inte speciellt mycket och det är det inte heller, men faktum är att vi nu har ökat din omsättning med det dubbla. Som du säkert förstår så är detta ettOmvandlingsfrekvens otroligt viktigt och intressant arbete som kommer vara helt avgörande för hur lönande din webbshop kommer vara.

Hur fungerar konverteringsoptimering?

Detta är ett omfattande arbete som handlar mycket om att analysera, jämföra, mäta och dra slutsatser. Genom att använda verktyg som Google Analytics, testpaneler och sökordsverktyg, kan man ta reda på hur man driver in den mest relevanta trafiken, hur besökarna beter sig i butiken och vart i butiken som de flesta besökare reagerar negativt. Genom att sedan dra slutsatser utefter mätningar och analyser, kan man utföra förändringar, både i marknadsföringen och i butiken som man sedan följer upp och mäter effekten av. Det är extremt viktigt att jobba långsiktigt med konverteringsarbetet, för det finns inget färdigt recept för hur allt ska se ut och fungera. Alla branscher, målgrupper och webbshoppar är unika och det måste man ta hänsyn till. Konverteringsarbete handlar även mycket om känsla och förståelse, så det är väldigt viktigt att man hela tiden lär sig något av varje förändring som man gör. Därför får man aldrig göra för många förändringar på en gång, för om man får en stor effekt av dem så vet man inte om det var en eller flera av förändringarna som gav resultatet.

Kontakta oss om du vill veta mer om konverteringsarbete och hur vi kan hjälpa dig att öka omsättningen.

Konverteringsoptimering