Kompletterande säljkanaler

Kompletterande säljkanalerNågot som blivit allt vanligare inom e-handeln är kompletterande säljkanaler. Med detta menas att du presenterar dina produkter på andra sajter som marknadsför sig på nätet. Exempel på dessa sajter är Tradera och Fyndiq. Hela idén går ut på att den kompletterande säljkanalen står för plattformen och marknadsföringen, du står för produkten och logistiken.

Kostnaden för detta är antingen att du får betala en fast månadskostnad (Tradera) eller som hos Fyndiq, att du får presentera produkten helt gratis men att Fyndiq tar frakten. Dessa aktörer jobbar flitigt med att sälja in sin idé till Sveriges e-handlare och faktum är att antalet ”nappande” aktörer ökar.

Kompletterande säljkanaler = långsiktigt självmord.

Låt oss fundera på följande frågor:

  • Varför ska du lägga arbete och energi på någon annans verksamhet?
  • Varför ska du hjälpa en stor konkurrent att bli ännu större?
  • Varför ska du dela kakan av ditt arbete med någon annan?
  • Vilket mål tror du att Fyndiq och Tradera har med sina verksamheter och samarbeten?
  • Vad är viktigare på nätet än DIN webbshop?

Svaren på frågorna hoppas vi att du ser som självklara. Som e-handlare ska du fokusera på DIN webbshop, ditt mål ska inte vara att samarbeta med dina konkurrenter och hjälpa dem att bli ännu större. Du ska lägga 100% energi på Din webbshop och Dina kunder. Stärk ditt egna varumärke, jobba med din egna trafik och din egna försäljning. Som e-handlare har du inte tid med något annat om du ska lyckas!

 

Social tagging: >

Kommentera